Stappenplan

Stap 1 Gratis oriënterend gesprek

Stap 2 Het adviesgesprek

Stap 3 Acceptatie en offerte traject

Stap 4 Bij de notaris

Stap 1 Gratis oriënterend gesprek:

Om u zo snel mogelijk te kunnen helpen, starten we elk adviestraject met een gratis oriëntatiegesprek. Ik maak graag kennis met u!

Tijdens dit oriëntatiegesprek gaan we in op de volgende zaken:

  • We gaan in op uw persoonlijke situatie; ik wil u namelijk graag leren kennen!
  • Ik geef u inzicht in uw financieringsmogelijkheden en leencapaciteit.
  • Ik geef u inzicht in uw eventuele toekomstige maandlasten op basis van de actuele rentestanden.
  • Ik leg u uit wie ik ben, hoe ik werk en wat u van mij kunt verwachten (zie ook mijn dienstverleningsdocument).
  • Ik bespreek en geef informatie over mijn adviestarieven.
  • Ik beantwoorden uw meest dringende vragen.
  • Tevens kunnen we (indien nodig) direct een vervolgafspraak maken voor een vervolg adviesgesprek.

Welke gegevens zijn handig om mee te nemen tijdens het oriënterende gesprek?

  • Uw paspoort of id-kaart.
  • Een recente salarisstrook of een ingevulde werkgeversverklaring (deze laatste geeft meer duidelijkheid).
  • Het zgn. “UWV verzekeringsbericht” of uw DigiD code(s).

Tijdens het plannen van de afspraak worden de benodigde gegevens ook met u besproken. Dit is namelijk ook mede afhankelijk van uw situatie. Heeft u al een koopwoning en bent u op zoek naar een volgende koopwoning, dan is het tevens verstandig om uw huidige hypotheeksituatie inzichtelijk te hebben.

Stap 2 Het adviesgesprek

Na het oriënterende gesprek en zodra u bijv. een woning (onder voorbehoud van financiering) hebt gekocht, plannen we het adviesgesprek.

Om het gesprek en de uiteindelijke acceptatie van uw hypotheek vlot te laten verlopen, bereid ik mij graag goed voor. U kunt mij hierbij helpen door de gevraagde informatie vooraf aan te leveren. Voorafgaand aan het adviesgesprek ontvangt u hier een overzicht van.

Tijdens het adviesgesprek:

  • Ga ik verder in op uw persoonlijke situatie en uw persoonlijke wensen en doelstellingen.
  • Geef ik u informatie over de verschillende hypotheekconstructies.
  • Bespreken we de fiscaliteiten die in uw situatie van toepassing zijn (bijvoorbeeld renteaftrek).
  • Op basis van uw wensen en uw persoonlijke situatie vergelijken we de rentestanden, voorwaarden (o.a. verhuisfaciliteit en offertegeldigheid) en snelheid van het offerte traject van de verschillende banken en overige geldverstrekkers.
  • Bereken ik uw bruto en netto maandlasten.
  • Geef ik u inzicht in de risico’s van overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid en brengen we hiervoor passende oplossingen in beeld.
  • Ontvangt u van mij een uitgewerkt adviesrapport.
  • Bespreken we het zogenaamde dienstverleningsdocument verder met u.
  • Bespreken we uw verwachtingen ten aanzien van nazorg en onderhoud van uw financiële (hypotheek) situatie.

Stap 3 Acceptatie en offerte traject

  • Na het adviesgesprek en het ondertekenen van het dienstverleningsdocument vraag ik de hypotheekofferte en de bijbehorende verzekeringen voor u aan. Verdere zaken die dan geregeld moeten worden zijn:
    het aanvragen van een taxatierapport: Vaak hebben we de taxatie al in een eerder stadium aangevraagd (het liefst voor het adviesgesprek).
  • Zodra ik alle gegevens heb, verstuur ik alles in één keer naar de desbetreffende geldverstrekker.
  • Het is belangrijk dat het voorbehoud van financiering pas verloopt nadat het definitieve akkoord van de geldverstrekker is ontvangen.
  • Ik vraag ook de bijbehorende verzekeringen voor u aan, zoals uw overlijdensrisicoverzekering of uw hypotheekbescherming.
  • U ontvangt zo snel mogelijk van mij de hypotheekofferte en ik neem contact met u op om deze te ondertekenen.
  • Na ondertekening van de hypotheekofferte en akkoord van de geldverstrekker kunt u contact opnemen met de notaris.
  • Indien nodig kan ik u helpen met het regelen van een bankgarantie.

Stap 4 Bij de notaris

De hypotheekverstrekker correspondeert met de notaris en zorgt dat de gelden op de passeerdatum beschikbaar zijn. Naderhand krijgt u van de notaris een afrekening waarin de exacte kasstromen staan. Is er sprake van inbreng van eigen middelen, bespreek dan met de notaris wanneer dit geld uiterlijk op de derdengeldrekening van de notaris dient te staan.

Indien er een verbouwing wordt meegefinancierd zal de hypotheekverstrekker hiervoor meestal een bouwdepot openen. U ontvangt hiervoor instructies van de desbetreffende geldverstrekker.

Als u de akte van levering en de hypotheekakte hebt getekend, bent u de trotse eigenaar van uw nieuwe woning. Gefeliciteerd!